A 2021-ES LA VUELTA KÖZVETÍTÉS HIVATALOS TÁMOGATÓJA

A varázslat neve: Frissítés. 4. rész: Modern frissítők, avagy a házi parkatikák ideje lejárt

Most, hogy már jól belebonyolódtunk az élettan rejtelmeibe (lásd előző blogbejegyzéseink), ideje talán lefordítani az előzőekben leírtakat a praktikum nyelvére: Az élelmiszerbiztonsági előírások révén az élelmiszerek csomagolásán fel kell tüntetni a tápanyagtartalmat és az összetevőket is. A sport célú készítményeken használati útmutató is található. Ezt minden esetben olvassuk el!

Az energiaszeletek, -zselék, -italok esetén legalább 10%-kal több vizet próbáljunk meginni, mint a csomagoláson szereplő ajánlás! Ennek a hátterét rövidesen leírom. Ha megtervezzük a frissítésünket a tervezést pedig tényleg azzal kezdjük, hogy elolvassuk a csomagoláson szereplő ajánlásokat, hamar rá fogunk jönni, hogy mi is lesz az energiapótlás szűk keresztmetszete, a folyadéktolerancia! Közepes intenzitású futás esetén maximum 7 dl liter vizet tudunk elfogyasztani óránként. Ez a folyadékmennyiség fogja meghatározni a szénhidrátpótlás lehetséges maximumát: egy nátriummal alaposan felturbózott energiaszelet esetén az oldat töménysége elérheti akár a 13%-ot, de ez nem jellemző. Az átlagos sűrűség – az ajánlott vízbevitel mellett – inkább 7-8%, ami 50-60 gramm szénhidrát bevitelét teszi lehetővé. Ezt kell tudni lefordítani a kedvenc energiaszelet használatára!

Figyelembe kell venni, hogy a sportitalok is tartalmaznak szénhidrátokat, ne ezekkel hígítsuk a szilárd frissítőket! Árnyalja a képet, hogy a sűrűséget az oldatba vitt molekulaszám határozza meg, de ezt a problémát át is léphetjük, ha modern termékeket használunk. A gyártók már optimalizálták a termékek szénhidrát-összetételét. A termékek optimális arányban tartalmaznak egyszerű és összetett szénhidrátokat (cukrokat), hogy azok felszívódása – megfelelő vízbevitel mellett! – folyamatos és kiegyensúlyozott legyen.

Azt gondolom a házi praktikák ideje végleg lejárt. Túl sokat kockáztat az, aki házi kaláccsal, piskótával, szalontüdővel frissít. Nem elég a szénhidrát-víz arányt jól eltalálni, de ott van ez a fránya nátrium is, amely kulcsszereplő révén lehet a derű és a delírium okozója is. Még ha házilag fel is turbózzuk frissítőnket konyhasóval, ezzel újabb vermet áshatunk magunk számára. A sejtjeink közötti információ-, és energiaforgalom fenntartásában rendkívül fontos szerep hárul a Na+ -hoz hasonló, töltéssel rendelkező részecskéknek az ionoknak, a káliumnak, a magnéziumnak, a kalciumnak. Ezeket szervezetünk különböző mértékben képes tárolni, és ha ezek aránya felborul, igen kellemetlen jelenségek léphetnek fel: például izomgörcsök. A modern frissítők megfelelő arányban tartalmazzák ezen összetevőket is. Annak, hogy mi ezt a sok-sok éves tudományos kutatómunkával kikísérletezett összetételt a konyhánkban eltaláljuk meglehetősen csekély!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Bejegyzés megosztása:

Trendi bejegyzések

A legolvasottabbak

Görgőzünk, Ti is?

A napokban – cyber-térben végzett – bringaedzés margójára egy kis matematikával fűszerezett élettan, azaz a 6 db elfogyasztott sótabletta igaz története: Be kell vallanom, hogy

Hogyan mobilizáljuk zsírraktárainkat?

Az állóképességi sportolók szervezete elsősorban zsírból nyeri az energiát. Te is, én is meglehetősen kevés időt töltünk a pulzusértékek alapján anaerob zónának nevezett intenzitástartományban, amikor

Esettanulmány-Triatlon frissítés

„Balatonmanen specialt csináltam, 8:34es idővel. Aki nem emlékszik – veszettül meleg volt. Bringa alatt kb 10 liter folyadékot ittam, futáson már semmit. Nutrend féle anticramp