A 2021-ES LA VUELTA KÖZVETÍTÉS HIVATALOS TÁMOGATÓJA

i:am katonai tapasztalatok

MOONSTAR2021- összevont egyhetes kiképzés.

Janota Zoltán, 18x ironman, aki a Magyar Honvédség tartalékos hadnagya, katonai kiképzésén is tesztelte az <i:am> mineral+energy drink és <i:am> mineral tabs termékeinket, hogy megtapasztalja, miként hatnak/használnak speciális helyzetekben. pl.: nehéz felszerelés huzamosabb ideig tartó cipelése közben, korlátozott és olykor rendszertelen energiabevitel mellett, amely jelentősen ronthatja többek közt a koncentrációs-, és kognitív képességeket befolyásolva ezáltal saját és bajtársaik biztonságát, akár életét.

Nehéz teher cipelése

– A kiképzés effektív 5,5 napja alatt a napi kalóriafelhasználásomat a fejadag tekintetében, 80%-al csökkentettem. Így a kiképzés végére 1,5 kg-ot fogytam. Este 19:45-ig befejeztem minden étkezést és másnap délig, csak folyadékot és felhígított i:am italt fogyasztottam (Két púpozott mérőkanál 1,5l vízben). 3 nap után átállt a testem és semmi szédülés, gyengeség nem volt tapasztalható. (Ez a jövő májusi Elite Challenge-re való felkészülés egyik fázisa volt.) 5 csomag pászka, 3 szelet kenyér, 1 májkrémmel fedeztem a minimális kalóriaigényt. Biztonsági okokból az i:am sótablettája (napi 6 db, = ~1,5gr NaCl) volt még a rutin része. Az adatok azt mutatják, hogy ennél kevesebbel is bírom, de a 19-27 fokos hőmérsékletben, szélben, fizikai igénybevétel mellett, növeli a teljesítmény romlás kockázatát. Az időjárástól független (néha logikátlan) kötelező ruházat, kifejezetten nehezítette a homeosztázis megtartását… (Túl meleg, túl sok izzadás, lassú visszahűlés, a szélben rád fagyó ruha, pedig negatívan befolyásolta a folyadékpótlási kedvet).

– Bármilyen fizikai teljesítményt nézünk a seregben, a túlélés és a belső egyensúly záloga a NaCl+víz+szénhidrát. (Ebben a fontossági sorrendben.) A rengeteg palackozott ásványvíz szépen mutat a sátrakban, azonban létfontosságú nyomelemeket, nemhogy nem pótolja, de kimossa a testből. Ezért akár az étkezéssel elfogyasztott kalóriák mennyiségét csökkentve ÉS sómennyiségét (Nem asztali sóval!) növelve, stabilabb fizikai (és ezáltal stabilabb mentális) állapotban lehet tartani az állományt. Ezzel is csökkentve a sérülésveszélyt.

A víz és az izzadság elektrolittartalmát lekopírozó sótabletta fogyasztása KÖTELEZŐ, hogy fenntartsa a katonák motivációját, koncentrációját, orientációját, ami náluk szó szerint létfontosságú. A rossz frissítő a nem megfelelő étel, pedig dehidratál, aminek következménye a motiváció, koncentráció majd az orientáció csökkenése, elvesztése, ennek pedig katasztrofális következményei lehetnek fegyveres testületeknél.

–  Az alacsony minőségű és/vagy rosszul beállított felszerelés (málhamellény, hátizsák) és/vagy nagy teher (12-30kg) a keringés/teljesítmény/egészség szempontjából létfontosságú szervek és szervrendszerek működését kisebb-nagyobb mértékben befolyásolhatja, ami szintén kihat a homeosztázisra. Egyértelműen rontja a lövész teljesítményét, általános fizikai állapotát. (A rosszul beállított hátizsák, nem csak a nyaki erekre, de a vesékre gyakorolt nyomása miatt kifejezetteb és gyakoribb lehet a vizelés->folyadék-, és sóvesztés.

Konklúzió:

– A seregben rendszeresen, napi fejadaghoz kapott palackozott ásványvíznek semmilyen jótékony/többlet hatását nem tapasztaltam. Sőt, minimális ásványianyag tartalma miatt, a sejtközi folyadéktér ürülését fokozta.

– A magasság és az átlagpulzus emelkedésével, érdemesebb a folyadékalapú energia-, és ásványianyag visszapótlásra átállni. Erre az <i:am> mineral+energy drink tökéletesen bevált. Gyorsabb, kényelmesebb, hatékonyabb, kevesebb stressz az emésztőrendszernek.

– A kálcium és a magnézium orális akut és gyors pótlása NEM segít hatékonyan az izomgörcsön. A magas NaCl-tartalmú étel és folyadék, IGEN! Ha ez nem áll rendelkezésre víz + sótabletta fogyasztása ajánlott.

– A boltban kapható „Asztali só”-nevű termékek többsége (összetétele) nem alkalmas a hatékony sópótlásra.

„Ha ülhetsz, ne állj, ha fekhetsz, ne ülj”!                                                               

„Olyan a kedved, mint amilyen a gyomrod.”

Köszönet és baráti üdvözlet,

Johnny

Vélemény, hozzászólás?

Bejegyzés megosztása:

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: pinterest
Megosztás itt: linkedin
Trendi bejegyzések

A legolvasottabbak

i:am katonai tapasztalatok

MOONSTAR2021- összevont egyhetes kiképzés. Janota Zoltán, 18x ironman, aki a Magyar Honvédség tartalékos hadnagya, katonai kiképzésén is tesztelte az <i:am> mineral+energy drink és <i:am> mineral

Létfontosságú hidratáció

Az izommunka mellékterméke a hő, de ha figyelembe vesszük, hogy az izommunka hatékonysága mindössze 20-25% akkor bizony mondhatjuk, hogy az izommunka fő terméke a hő

Túlfrissítés és dehidratáció

Túlfrissítés Hosszútávú sportteljesítmények során az indokolatlan szenvedés legfőbb oka a túlfrissítés. Amit megeszünk vagy megiszunk az még nincs a szervezetünkben! Egyszerűen fogalmazva, igyekezzünk híg gyomortartalmat

A hőszabályozás

Az izommunka „mellékterméke” a hő. Az izommunka hatékonysága csak 20-25 %-os, 75-80 % energia bizony hő, amelyet kezelni kell, mert a már említett enzimek, amelyek