A 2021-ES LA VUELTA KÖZVETÍTÉS HIVATALOS TÁMOGATÓJA

Mosolygós Koffein

Az 5 legrangosabb egynapos profi kerékpáros verseny egyikét, a Flandriát idén a szlovén Tadej Pogacar nyerte Belgiumban. Ez volt egyébként minden idők legyorsabb Flandriája. A képen a második helyezett Mathieu van der Poel (elhíresült és rendkívül találó rövidítésként: MVP* újabban MVDP) integrált kormányára ragasztott frissítési terve látható. Ő nyerte egyébként az egyik másik tavaszi klasszikus monumentumot a Milano-San Remo versenyt két héttel korábban. Ezúttal azonban be kellett érnie a második helyezéssel, annak ellenére, hogy az utolsó 13 km-en, Pogacart üldözve – saját nyilatkozata szerint – nem esett a teljesítménye 400 watt (5,33 watt/kg) alá. Leginkább a 200-as számnál tehát a 200. km jelzésénél látható mosolygó fejre hívnám fel a figyelmet, ami koffeines zselét jelöl. Nem véletlen, hogy MVP a 273 km-es táv utolsó harmadában alkalmazta a „csodafegyvert” és az sem, hogy nem vitte túlzásba a használatát.

A koffeint a NOB 1984-ben, a Nemzetközi Doppingellenes Ügynökség (WADA) pedig 2000-ben vette fel a tiltott anyagok listájára. Jelenlegi szabályozás alapján doppingvétségnek minősül a 12 μg/ml-es határértéket meghaladó vizeletkoffein-koncentráció. Ezt a küszöbértéket sem szerette volna túllépni MVP, de a túlzott bevitel negatív hatásaitól is megkímélte magát. Egy koffeines energiazselé 50-75 mg koffeint tartalmaz, ennek elfogyasztása még biztosan nem okoz doppingvétségnek minősülő koffeinbevitelt.

Nem véletlen, hogy mosolygó fejecskével jelölte az áhított frissítőt, mert a mértékletes koffeinbevitel bizony többszempontból is jótékony hatással bír a sportteljesítményre:

  • Idegrendszeri stimulánsként fokozza a mentális éberséget, csökkenti a fáradtság érzetét ezzel elősegítve a koncentráció fenntartását edzés és/vagy verseny közben.
  • A központi idegrendszer stimulálásával elősegíti a szabad zsírsavak energiaforrásként való felhasználását, ami növeli az állóképességet és késlelteti a fáradtság kialakulását.
  • Elősegíti a zsírégetést az enzimaktivitás növelésével, ami különösen az állóképességi sportolók számára előnyös, akik zsírraktárak mobilizálásával és felhasználásával látják el izmaikat energiával a hosszan tartó terhelések során.
  • Csökkenti a fájdalomküszöböt, ezáltal könnyítve a terhelés elviselését.

Nem véletlen a frissítési tervben a mosolygó fejecske mellet azonban a vizes vödör sem: a koffein dehidratál, fokozza vizeletkiválasztást. Ezért fontos a vízbevitel is. A víz felszívódását és szervezetben történő folyadékterek egyensúlyának fenntartását, azaz az optimális hidratációt a víz és az elektrolitok (ionok) együttesen biztosítják. Ezek közül a legfontosabb a nátrium, amit izzadással a legnagyobb mértékben és arányban veszítünk, ezért a sótabletták legnagyobb mértékben nátriumot tartalmaznak.

Az <i:am> Mineral Tabs +Caffeine 10mg koffeint tartalmaz tablettánként. Hosszútávú verseny, vagy edzés utolsó harmadában akár 5 tabletta is elfogyasztható egészségügyi és dopping kockázat nélkül. A pontos bevitel tervezésében segít a Enduraid mobil applikáció, amely az egyes frissítők összetételének és a teljesítmény megtartására hatást gyakorló összes faktor figyelembevételével állítja össze azaz MVP kormánymatricájához hasonló formátumban az optimális frissítési tervet.

A koffein optimális adagja az egyéntől és az edzés vagy sportolás típusától függően változhat.

A túlzott koffeinbevitelnek negatív mellékhatásai is lehetnek, például megnövekedett pulzusszám, szorongás és kiszáradás, ezért fontos, hogy mértékkel használd, és konzultálj egészségügyi szakemberrel, ha bármilyen aggályod van.

Tájékoztatásul

Az egyes kávéfajták átlagos koffeintartalma:

Koffeinmentes kávé – 3 mg

Eszpresszó – 63 mg

Instant kávé – 60 mg

Kapszulás kávé – 100 mg

Filteres kávé – 95 mg

*Egyébiránt az amerikai csapatsportokban a „most valuable player”, azaz a legértékesebb játékos rövidítése

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Bejegyzés megosztása:

Trendi bejegyzések

A legolvasottabbak

Görgőzünk, Ti is?

A napokban – cyber-térben végzett – bringaedzés margójára egy kis matematikával fűszerezett élettan, azaz a 6 db elfogyasztott sótabletta igaz története: Be kell vallanom, hogy

Hogyan mobilizáljuk zsírraktárainkat?

Az állóképességi sportolók szervezete elsősorban zsírból nyeri az energiát. Te is, én is meglehetősen kevés időt töltünk a pulzusértékek alapján anaerob zónának nevezett intenzitástartományban, amikor