A 2021-ES LA VUELTA KÖZVETÍTÉS HIVATALOS TÁMOGATÓJA

Az italok felszívódása

Az ábra azt mutatja, hogy a különböző sűrűségű cukoroldatok milyen gyorsan hagyják el a gyomrot és jutnak el a felszívódás helyére a vékonybél első szakaszába. A frissítő gyomorból való tovább haladását elsősorban a koncentrációja, azaz oldat egységnyi mennyiségében oldott molekulák darabszáma határozza meg. Azonban a koncentráció csak nehezen hozzáférhető speciális eszközzel (ozmométerrel) mérhető, és mivel a koncentráció és a könnyen mérhető, illetve számítható sűrűség között a legtöbb esetben szoros a kapcsolat, ezért gyakran a sűrűséget használjuk az oldatok tulajdonságainak leírásakor, ahogy teszik ezt a kísérletet végző kutatók is.

A vízszintes tengely az ital elfogyasztás óta eltelt idő, a függőleges tengely a gyomorban lévő oldat mennyisége a teljes elfogyasztott mennyiség százalékában.

Italok felszívódása

A kísérlet bebizonyította, hogy a legelőnytelenebb frissítő a tömény, azaz a 20%-os glukóz oldat, amelynek 60%-a még 60 perccel az elfogyasztás után is a gyomorban van és nem jutott el a tápcsatorna azon szakaszába, ahol a felszívódás megindulhatna! A szervezet azzal próbál meg segíteni, hogy vizet áramoltat a gyomorba a megfelelő hígítás elérése érdekében, ez pedig kellemetlen kotyogó érzést okozhat. Ilyen magas sűrűségű oldatot nem is olyan nehéz „előállítani”, ha a gél, vagy szilárd frissítő mellé nem fogyasztunk elég vizet.  A 10%-os oldat még szintén nem optimális, de sokan ezt érzik „elég édesnek”. Ilyen „frissítő” a legtöbb gyümölcslé és a kóla. Frissítés szempontjából leghatékonyabb az 5%-os oldat, amely lehet megfelelő arányban bekevert isotoniás vagy hypotóniás ital, vagy a gélhez és energiaszelethez fogyasztott víz kombinációja, azaz 1dl gyomorba mixelt oldat 5 gramm cukrot (szénhidrátot) tartalmazzon.

Az <i:am>„mineral + energy” sportital-porunkból az ajánlásunknak (40g+500ml víz) megfelelően kevert frissítő, amellett, hogy magas az energia tartalma és az izzadás által elveszített ionokat is megfelelő arányban és mennyiségben pótolja, alacsony sűrűségű, hipotóniás ital, amely fenntartja a szervezetben az ionegyensúlyt és hatékonyan biztosítja az izomok folyamatos energiaellátását.

Mindig a fentieknek megfelelően keverd ki a frissítőnek és nem üdítőnek (!) szánt italod, illetve állítsd be a gél vagy szelet és víz arányát vagy egyszerűen csak kérj frissítési tervet az Enduraid-től!

Bejegyzés megosztása:

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: pinterest
Megosztás itt: linkedin
Trendi bejegyzések

A legolvasottabbak

Túlfrissítés és dehidratáció

Túlfrissítés Hosszútávú sportteljesítmények során az indokolatlan szenvedés legfőbb oka a túlfrissítés. Amit megeszünk vagy megiszunk az még nincs a szervezetünkben! Egyszerűen fogalmazva, igyekezzünk híg gyomortartalmat

A hőszabályozás

Az izommunka „mellékterméke” a hő. Az izommunka hatékonysága csak 20-25 %-os, 75-80 % energia bizony hő, amelyet kezelni kell, mert a már említett enzimek, amelyek

Az italok felszívódása

Az ábra azt mutatja, hogy a különböző sűrűségű cukoroldatok milyen gyorsan hagyják el a gyomrot és jutnak el a felszívódás helyére a vékonybél első szakaszába.

Szénhidrátgomb

Miért kell néha ezt a gombot megnyomni? Legutóbbi két élő Facebook bejelentkezésünk témája volt az úgynevezett „szénhidrát gomb”. Miért érdemes néha, vagy éppen gyakran ezt